Ha mort Manuel Cusachs i Xivillé, Membre d’Honor de l’Associació

manuel_cusachs

El passat 14 de febrer de 2019 moria, als 85 anys d’edat, Manuel Cusachs i Xivillé (1933-2019) mataroní, escultor, Membre d’Honor de la nostra associació, Creu de Sant Jordi (2001), Acadèmic per Mataró de la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi (2007) i Fill adoptiu d‘Òrrius (2001) on hi tenia el taller i la residència. Era considerat un dels millors escultors i de més renom de Catalunya. Una mostra de la seva vasta obra es va poder veure a l’Ateneu de la Fundació Iluro fa just un any, en una exposició retrospectiva. Allà el vam admirar com a escultor però també per les seves obres de dibuix i pintura.

Els seus inicis van ser a casa del dibuixant Manuel Cuyàs on es va especialitzar  en pintura, perspectiva artística i retrat. El contacte amb el granit a les pedreres del Maresme el van inclinar cap a l’escultura. Fou becat per anar a Perusa (Itàlia) a ampliar els seus estudis. Més tard es traslladà a Valldemossa (Mallorca) per atendre les directrius de Joan Rebull. A l’edat de 29 anys va fer la seva primera exposició individual. Ha exposat a diferents sales de Catalunya, d’Europa, els EUA, Argentina i la Xina.

De tot el conjunt de la seva escultura en podem destacar les obres dedicades a  catalans il•lustres com Josep Pla, Salvador Espriu, Miquel Martí i Pol i, especialment, en cinc ocasions diferents, a la figura de Josep Puig i Cadafalch. Precisament, cada any al mes de desembre celebrem la Diada Josep Puig i Cadafalch davant del monument que hi ha al Parc Municipal de Mataró, que és obra seva.

També ha cultivat l’escultura religiosa, en són bon exemple les quatre obres seves a la façana de la Sagrada Família, o les que té a Montserrat i a l’església de Santa Anna de Mataró, entre d’altres.

La nostra entitat està en deute amb Manuel Cusachs pel disseny que ens va fer d’una medalla que es lliura a les persones que són invitades.

Descansi en pau Manuel Cusachs i Xivillé.

escultura-puig

 

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed